MyMJC

Imej“…kuli bawahan… kuli pertengahan… kuli peringkat tinggi… kuli tahap elit… kuli aras atasan…”

Dah banyak kali aku membaca dan cuba memahami segala isi kandungan dalam Mukaddimah Jigsclue tu.. semakin banyak dibaca semakin bertambah pemahaman aku tentang apa yang sedang berlaku sekarang.. baik dari segi cuaca negara kita yang tidak menentu ni hinggalah pada apa yang aku hendak dan akan makan.. suasana malam pun dah tak statik dan stabil seperti waktu aku masih hingusan dulu.. bahasa mudah tak tenang.. dengan kecepatan peredaran masa dan jarak mendekat yang kadangkala membuatkan aku terkejut dan terkedu.. eh! dah pagi??? eh! dah masuk waktu??? eh! dah rehat??? eh! dah sampai??? eh! dah nak balik??? pertanyaan seperti ini seringkali bermain dan berbisik di dalam hati aku.. itupun berlaku jika aku perasan.. kalau aku tak perasan dek kerana terlalu ralit dengan tugasan hakiki yang berderet dalam bakul masuk atas meja aku ni.. haram mandang nak tanya.. cukup masa.. balik.. letak alat tulis pada tempatnya.. kemas apa yang patut.. periksa mana yang tertinggal.. pakai apa yang perlu.. terus cabut balik..

“…kebenaran kadangkala RACUN bagi yang tidak memahaminya…”

Ya, kadangkala juga RACUN itulah yang akan menjadi PENAWAR apabila telah sampai waktunya.. masalahnya sekarang BILA??? masa terus berdetik.. jam dah berapa kali berbunyi tu.. aku sepatutnya dah dibuai mimpi-mimpi yang aneh dan pelik waktu ni.. tetapi tidak malam ni.. jari dengan tangan.. sama-sama bertindak mengikut apa yang terlintas di benak pemikiran aku yang berserabut dan berkecamuk ni.. PUNCA??? Isu Jigsclue itulah.. isu itu yang membuatkan aku ligat berfikir.. terus berfikir.. dan lagi.. dan lagi.. lagi.. seolah-olah aku perlukan input untuk terus mengekalkan kesedaran minda yang memang telah hanyut beribu-ribu batu nautika di alam misteri ni.. aku memang minat sejarah.. cukup-cukup minat.. aku masih ingat lagi pada Hikayat Malim Deman yang pernah aku jadikan kawan tidur sewaktu aku masih di darjah 3 dulu.. sampaikan kakak aku yang nombor 7 dalam adik beradik aku menegur tentang apa kesudahannya aku dengan buku tu.. bukan masuk periksa pun.. katanya.. pada waktu tu apa yang aku boleh jawab dan buat hanya pekakkan telinga.. buat muka selamba.. dalam hati aku berbisik.. dah ni je buku yang ada dalam rumah ni yang boleh buat aku mengenal huruf dan ayat-ayat peringkat bangsawan.. zaman dulu-dulu.. zaman ada kayangan.. zaman yang penuh dengan mantera dan dogma.. setiap suku kata ada maksud tersirat dan tersuratnya.. setiap gerak bahasa ada intonasi dan lenggok gaya susunan ayatnya boleh membuatkan aku berfantasi.. zaman aku masa tu bukan ada Harry Potter dalam bahasa melayu.. bukan ada novel-novel cinta yang bunga-bunga dan cantik kulitnya.. tapi isi dalam PURA-PURA.. mana ada semua tu.. hikayat dan riwayat tu je lah pun yang aku berminat nak menyelak sehelai demi sehelai sampai habis.. kalau dah habis pun.. aku campak sekejap je atas tilam busuk aku yang dulu tu.. bosan tengok jalan depan rumah tu.. aku capai balik.. baca dari mula.. walaupun dah hafal ayat pertamanya pun.. masih juga hendak diejanya lagi.. hahahahahaha.. terkenang semua tu.. aku rasa jahil lagi aku tentang apa yang sedang berlaku sekarang di luar sana..

M.O, LodgeKeeper, Lonecryer, Hermit, SriKandi, Seri, Siti dan entah sesape lagi yang masih misteri tu terus berjuang dan mengupas teori-teori konspirasi dunia ni.. aku pulak masih di sini.. tak tau nak bermula dari mana.. takde sumber.. takde yang boleh dijadikan teman bicara.. takde yang boleh diajak bertanya.. lepas baca.. simpan sendiri.. bila sembang.. kene maki.. apa ni??? konspirasi??? fantasi.. realiti.. itu yang aku rasa..

“…selamat mengharungi ketidakpastian dunia ini dan segala pancarobanya…”

mungkin jua ada KEBENARAN-NYA..

Tinggalkan Jawapan

